Tuesday, August 4, 2009

ANAK INI PERLU DIAJAR

( dedikasi buat pelajar smk tungku)

sewaktu ku berdiri di sana
aku melihat dia dan mereka
terlalu alpa dan leka
pada sebuah kehidupan dunia dan fana

anak ini perlu diajar
hakikat dunia sering berputar
menghabiskan sisa dengan sia-sia
bagi meneruskan kehidupan orang tua

sewaktu kuberdiri di sana
mereka berusaha dengan harapan
mengubah nasib menjadi sang pendeta
agar dunia ini dapat digenggam cuma

aku ini
siapalah aku yang sebatang kara
bagi mengubah nasib mereka yang berjuta
apa daya aku jua manusia
tidak mampu mencipta satu rahsia
bagi manusia ini mencapai nikmat
seperti mereka-mereka yang sedang duduk mengadap
pada pengabadian diri
sebagai hamba kepada yang kuasa
bagaimana dengan aku ini
menjawab jika disoal oleh yang esa
bagaimana mampu kumenjawab
bagaimana mampu ku menjawab.......


tungku,ld,sabah
july 2001

No comments:

Post a Comment